Recensies

1. Prof. dr. M.J. de Vries in Blik op Oost, december 2020. Maandblad van de Hervormde Wijkgemeente Oost te Papendrecht:

'Het zijn vast en zeker niet alleen de leden van de mannenvereniging die weten van de grote belezenheid van broeder Teo van den Berg. Wie zijn tweede boek ter hand neemt, zal opnieuw onder de indruk komen. Eerder publiceerde hij het boek De kerstgeschiedenis -  romantiek en realiteit, en nu verscheen: Jozef, zoon van David. De ondertitel luidt: eerherstel voor de gezegende onder de mannen. Dat is overduidelijk een verwijzing naar wat in Lucas 1:28 van Maria gezegd wordt: gezegende onder de vrouwen. Dat ook Jozef een bijzondere rol speelt in de geschiedenis rond de geboorte van de Heere Jezus is veel minder bekend dan van Maria. En net als in zijn eerste boek, laat onze broeder Van de Berg zien hoezeer ons beeld van de Kerstgeschiedenis vertekend wordt door misvattingen. Deels komen die voort uit bepaalde kinderbijbels, deels uit onze eigen hang naar romantiek rond Kerst. Hoe dan ook, erkenning voor de belangrijke positie van Jozef ontbreekt daardoor al te vaak. Natuurlijk gaat het onze broeder niet om mensverheerlijking. Wel wil hij ons bepalen bij wat werkelijk in de Schrift staat en hoe wij ons beeld soms grondig moeten herzien om aan het gezag van de Schrift recht te doen. Dat blijkt ten aanzien van Jozef op tenminste drie punten nodig. In de eerste plaats is de plaats van Jozef wezenlijk omdat de lijn van de Heere Jezus naar David via hem loopt. We denken vaak dat die lijn via Maria loopt, maar zo staat het niet in de geslachtsregisters in Mattheus en Lucas. Het is ook die reden dat Jozef van de Heere geen afstand kan nemen van Maria, en niet omdat hij denkt dat ze overspel gepleegd heeft. Hoe onwaarschijnlijk dat laatste is, laat broeder Van den Berg overtuigend zien. Het derde punt van correctie is dat Jozef in Bethlehem volslagen onbekend zou zijn, zoals we vaak denken. Aan ons romantische beeld van een arm gezin in een stal wordt door broeder Van den Berg op grond van de Schriftgegevens behoorlijk geschud.

Als deze Blik op Oost is de Kersttijd weliswaar al verstreken, maar dit boek blijft ook daarna alleszins de moeite waard om te kopen en te lezen. Het is uitgegeven bij Buijten & Schipperheijn en om de prijs hoeft u het niet te laten (€ 12,50). Aanbevolen!

2. Nederlands Dagblad, 14-2-2021:

3. Dr. A. Huijgen in De Waarheidsvriend nr. 34 van 26-8-2021:

'Al met al biedt de auteur een sympathieke herwaardering van Jozef, die in enthousiasme wat doorschiet, maar wel te denken geeft.'