Feit en fictie

 

Er zijn tal van misinterpretaties en onjuiste opvattingen over allerlei aspecten van het kerstverhaal. Nogal eens komt dit door een verkeerde vertaling, of door niet te lezen wat er echt staat, of door gebrek aan informatie over achtergronden van het Joodse leven. Maar niet in het minst ook door een zekere drang naar dramatiek en romantiek, dat de uitleg bij voorbaat inkleurt. Ook is er de neiging om zaken aan te dikken. Een kort overzicht:

 

> Jozef is een oude man en wat sullig, afwachtend, zonder iets te zeggen. Maria vertelde Jozef niet waardoor zij zwanger was. Hij denkt dat zij overspel gepleegd heeft. Jozef is laf, hij wil Maria stiekem verlaten en aan haar lot overlaten. Jozef speelt in de kerstgeschiedenis verder geen wezenlijke rol.

> Maria ontkwam ook niet aan een bepaalde beeldvorming en werd in bepaalde opzichten in een slachtofferrol geplaatst. Ze zou nog maar 12 of 14 jaar geweest zijn. Zij was arm en zwak. Mensen hielden haar voor een zondares. Jozef wilde haar stiekem verlaten en aan haar lot overlaten. Het is ongehoord dat ze later ongetrouwd met Jozef naar Bethlehem reist. Dat zij daarbij ook nog zwanger is, is een schandaal. Ze is al uitgerekend maar moet een zware tocht van drie dagen naar Bethlehem lopen. Keizer Augustus doet maar. Ze komt moe en uitgeput in Bethlehem aan, maar wordt bij de herberg en bij mensen in het dorp resoluut de deur gewezen. En dan ten slotte ook nog, na een lange zoektocht naar onderdak, diezelfde nacht een kind baren in een verlaten stal! Let eens op de oude lappen waarin haar kind wordt gekleed. Zo arm zijn Jozef en Maria, armer kan het niet. 

 

  1. Op nummer 1 van misinterpretaties staat wel de genoemde mening, dat Jozef en Maria moe bij de herberg kwamen, er werd hun geen plaats gegund - voor Jezus is geen plaats - gevolgd door een tevergeefse zoektocht naar onderdak en een geboorte van Jezus nog in diezelfde nacht in een verlaten stal.  
  2. Algemeen verbreid is vervolgens de misvatting, dat Maria van David stamt, omdat Jezus anders niet uit het 'zaad' van David is.
  3. Eveneens vaak genoemd wordt, dat Jozef Maria van overspel verdacht, maar haar wilde sparen door haar daarvoor niet openlijk te schande te maken. Hij wilde haar daarom maar stiekem verlaten en stilletjes de stad uitgaan.

 

> De feiten die de Schrift noemt zijn vaak anders dan wat er van gemaakt is. En het kost velen moeite om los te laten wat in voorgaande eeuwen door prominente geestelijke leiders is geschreven.

> De informatie die op deze website en in het boek over Jozef staat is het resultaat van jarenlang onderzoek en vergelijking van de schier eindeloze stroom aan wetenschappelijke en andere publicaties uit binnen- en buitenland over de verschillende onderwerpen. Ik heb gezocht naar wat het meest in overeenstemming is met de Schrift als geheel is en ook realistisch is.

Wie deze website en mijn boek over Jozef doorneemt ontdekt vanzelf de overige verschillen tussen het ons bekende verhaal en de gegevens die Gods Woord sober vermeldt.