JOZEF, zoon van david

 

 

In oktober 2020 verscheen het boek:

 

Jozef

zoon van David 

Eerherstel voor de gezegende

onder de mannen

 

Uitgegeven door

Buijten & Schipperheijn Motief, Amsterdam

ISBN 978-94-6369-099-7.

Aantal pagina's 96. Prijs € 12,50.

 

Het boek is te koop of te bestellen bij elke boekhandel

- of bij de uitgever https://shop.buijten.nl/product/jozef/

- of bij de auteur (geen verzendkosten) via: kerstgeschiedenis@kliksafe.nl 

 

Om het boek voor iedereen betaalbaar te houden is het beperkt tot de belangrijkste zaken. Een deel ervan is daarom geplaatst op de website van de uitgever. In het boek wordt de URL van deze webpagina vermeld. 

 

lees hieronder de korte inhoud

JOZEF cruciaal

Dit is het eerste en enige boek over Jozef dat ooit in protestantse kring verschenen is, een unicum dus. Jozef staat niet zo in de belangstelling. Hij mag dan pleegvader en beschermer van Jezus zijn, maar naar het besef van velen speelt hij verder als wat domme en oudere man een onbelangrijke bijrol. Het tegendeel is waar.

Dit onterechte beeld is al in de tweede eeuw na Christus ontstaan door toedoen van apocriefe schrijvers. Sindsdien is het beeld van Jozef op belangrijke punten steeds verder vertekend. De evangelisten schetsen echter een heel ander beeld van Jozef, waaruit blijkt dat hij van veel grotere betekenis is dan doorgaans wordt gedacht. 

In het boek is geprobeerd vanuit de Schrift het beeld van Jozef bij te stellen met de bedoeling hem, de wettelijke vader van Jezus en man van Maria, recht te doen. Er wordt dan ook eerherstel voor de rechtvaardige Jozef beoogd, een voorbeeld van geloofsvertrouwen, toewijding en zichzelf wegcijferende liefde. 


Hoofdstuk 1 - Jozef

Het eerste hoofdstuk is gewijd aan wat de Bijbel over Jozef vermeldt. Dit gaat onder andere over zijn afstamming, zijn geloof en vroomheid. Er wordt in betoogd, dat Jozef als zoon van David geen onbelangrijke bijrol speelt als pleegvader van Jezus, maar dat hij een essentiële plaats inneemt in de geboortegeschiedenis van Jezus Christus. 

Daarom kunnen we hem gezegend onder de mannen noemen.


Hoofdstuk 2 - Zoon van David!

In dit hoofdstuk komt vanuit de Schrift naar voren, dat niet Maria, maar Jozef als zoon van David van doorslaggevend belang is voor de vraag of en hoe Jezus Zoon van David is. Dat wil zeggen: zonder Jozef zou Maria's Kind Jezus niet de Davidszoon zijn. Wat betekent dan "uit het zaad van David" of "uit de lendenen van David"?

Calvijn deed trouwens een bijzondere uitspraak over Maria's afstamming, die weinig aandacht kreeg. Hij kon er mee leven als zij niet davidisch was. Het is verder de vraag of Zondag 14 van de Heidelbergse Catechismus wel helemaal correct is. In een apart excurs op internet, waarnaar het boek verwijst, worden een aantal hypothesen over Maria's afstamming gewogen. Uitvoerig wordt ingegaan op het meningsverschil daarover tussen Mr. Isaac da Costa en dr. H.F. Kohlbrügge. Zie ook Hypothesen Maria's afstamming.


Hoofdstuk 3 - Rechtvaardig

Hierin komt de vraag aan de orde of Jozef Maria nu wel of niet van overspel verdacht en of hij haar werkelijk 'stiekem' wilde verlaten, zoals vaak wordt verteld.

Hoe ging Jozef om met wat Maria hem vertelde over de geboorteaankondiging door de engel Gabriel?

Hoe hij daarin rechtvaardig handelde wordt uitgewerkt aan de hand van Mattheüs 1:18-25.

Ook wordt geschetst welke betekenis het heeft, dat Jozef door God ingeschakeld wordt als zoon van David en zelfs de opdracht krijgt Jezus de Naam te geven.


Hoofdstuk 4 - In Bethlehem, zijn stad

Het laatste hoofdstuk is gewijd aan zes gegevens uit Mattheüs en Lukas, die laten zien dat Jezus geboren is binnen de setting van een woonhuis. Jozef en Maria waren geen zwervers en van een herberg, herbergier of stal naar onze begrippen was geen sprake. Dit wordt uitvoerig Bijbels onderbouwd en ondersteund door feiten uit de archeologie en de Joodse culturele en sociale achtergrond. Deze laatste informatie is vaak niet in Bijbelcommentaren te vinden, maar is onmisbaar om Lukas 2:7 goed te verstaan en verantwoord uit te leggen. 

Verder wordt besproken, dat de uitdrukking dat 'voor hen geen plaats was' een eigen leven is gaan leiden, los van de context. 

Ook is een gedeelte gewijd aan de toenmalige geboortepraktijk, de betekenis van de doeken, het gebruik van de kribbe en de vraag wat het teken van de engel aan de herders was.